wtorek, 5 lipca 2016

Aurelia Tomczyk zd Kulpińska 1909 - 1992

Moją teściową Aurelię Tomczyk poznałam na krótko przed naszym ślubem i widziałam zaledwie kilka razy. Wrażenie jakie odniosłam przy poznaniu, to z jej strony brak sympatii więc w czasie naszego krótkiego małżeństwa nie było licznych okazji do spotkań. Mam jedyne jej zdjęcie zrobione w czasie naszego ślubu w dniu 29 listopada 1969 roku w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie widać ją stojącą za moim mężem.
Zdjęcie jest o dość słabej jakości więc wykadrowałam postać Aurelii Tomczykowej jak mogłam najlepiej:
Taką właśnie ją zapamiętałam, poważną, solidnej postury i w okularach o bardzo grubych szkłach. Na zdjęciach z młodości, z jej rodzinnego albumu widać było bardzo ładną kobietę o czarnych włosach, pięknych oczach, wesołą i uśmiechniętą, ale tu już była schorowana bo cierpiała na astmę oskrzelową i zgorzkniała po tragicznej śmierci męża kilka lat wcześniej. Stanisław Tomczyk był także bardzo przystojnym mężczyzną więc nic dziwnego, że mój ówczesny mąż odziedziczył uwodzicielską urodę, której uległam mimo przesłanek do nieudanego związku. Tak mój mąż wyglądał w czasie uroczystości ślubnej i koleżanki bardzo mi go zazdrościły.

W 1969 roku pojechaliśmy z mężem do Łodzi na ulicę Franciszkańską i poznałam żyjących jeszcze rodziców Aurelii Tomczykowej - Antoninę i Aleksandra Kulpińskich więc mimo upływu niemal pół wieku zapamiętałam jej nazwisko panieńskie, a oryginalne imię pozwoliło dość szybko zidentyfikować jej rodzinę na karcie meldunkowej w Łodzi z lat 1918-1921. Stało się więc podobnie jak z odszukaniem rodziny jej męża i ze skąpych początkowo danych dość szybko z pomocą indeksów i zdjęć metryk ustaliłam jej drzewo genealogiczne do połowy XVIII wieku. Oto karta meldunkowa rodziny Kulpińskich:
Najstarszą córką Antoniny i Aleksandra Kulpińskich była właśnie Aurelia urodzona niemal co do dnia w 9 miesięcy po ich ślubie. Oto jej metryka urodzenia i chrztu w Bałutach w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny:
A tu moje tłumaczenie tego aktu:
3957.Bałuty. Kulpińska Aurelia
Działo się w mieście Łodzi dnia 27 lipca ( 9 sierpnia) 1909 roku o godzinie 9 rano. Stawił się Aleksander Kulpiński robotnik z Bałut 22 lata liczący, w przytomności Piotra Marynek i Antoniego Klimczak robotników pełnoletnich z Bałut i okazał nam dziecię płci żeńskiej oznajmiając, że urodziło się w Bałutach przedwczoraj o godzinie 7 wieczorem z jego żony Antoniny z Kuberskich 22 lata liczącej. Dziecku temu przy Chrzcie Świętym dziś udzielonym dano imię Aurelia, a chrzestnymi jego byli Piotr Marynek i Marianna Kulpińska. Akt ten zgłaszającemu i świadkom przeczytany.-  podpis księdza
Z aktu wynika, że Aurelia Kulpińska urodziła się 7 sierpnia 1909 roku, a nie jak zapisano w karcie meldunkowej 7 września 1909 r, ale takie błędy we wszelkich dokumentach bywały dość częste ponieważ dane podawało się z pamięci i nie było tzw dowodów osobistych.
Z zapisów na karcie mogłam ustalić metryki dwojga jej rodzeństwa, bo Zenobia urodziła się po 1914 roku, a tych metryk jeszcze nie opublikowano w internecie. Wiem także, że najmłodsza siostra Aurelii miała na imię Ryszarda i pozostała panną opiekując się rodzicami na Franciszkańskiej, a następnie zamieszkała w Spółdzielni Mieszkaniowej "Bawełna" na Widzewie w Łodzi. Nic więcej na jej temat nie wiem, ale tu opublikuję metryki brata Aurelii Kazimierza i siostry Gabrieli.
Oto moje tłumaczenie aktu:
3205.Bałuty. Kulpiński Kazimierz
Działo się w mieście Łodzi dnia 10 (23) września 1911 roku o godzinie 3 po południu. Stawił się Aleksander Kulpiński robotnik z Bałut 24 lata liczący, w przytomności Stanisława Romańskiego i Ignacego Starczewskiego robotników pełnoletnich z Bałut i okazał nam dziecię płci męskiej oznajmiając, że urodziło się w Bałutach 4 (17) września tego roku o godzinie 7 rano z jego żony Antoniny z Kuberskich 24 lata liczącej. Dziecku temu przy chrzcie świętym dziś udzielonym dano imię Kazimierz, a chrzestnymi jego byli: Stanisław Romański i Zofia Kuberska. Akt ten zgłaszającemu i świadkom przeczytany.-    podpis księdza
Wymieniona w akcie chrzestna Zofia Kuberska to rodzona siostra Antoniny Kulpińskiej, matki dziecka i mieszkała pod tym samym adresem w latach 1918-1921 zameldowana jako panna i robotnica.
To tłumaczenie aktu:
3799.Bałuty. Gabriela Kulpińska
Działo się w mieście Łodzi 16 (29) listopada 1913 roku o godzinie 7 wieczorem. Stawił się Aleksander Kulpiński robotnik z Bałut 26 lat liczący, w przytomności Stanisława Janiszewskiego i Tomasza Lewandowskiego robotników, obu pełnoletnich z Bałut i okazał nam dziecię płci męskiej oznajmiając, że urodziło się w Bałutach 5 (18) listopada tego roku o godzinie 3 w nocy z jego żony Antoniny z Kuberskich 27 lat liczącej. Dziecku temu na chrzcie świętym dziś udzielonym dano imię Gabriela, a chrzestnymi jego byli Władysław Kuberski robotnik i Józefa Kulpińska. Akt ten zgłaszającemu i świadkom przeczytany.-       podpis księdza
Wymieniony w akcie chrzestny Władysław Kuberski to także rodzony brat Antoniny Kulpińskiej, matki dziecka i mieszkał pod tym samym adresem w Łodzi do 1920 roku.
Pozostałe powiązania rodzinne i drzewo genealogiczne Aurelii z Kulpińskich Tomczykowej przedstawię w dalszych postach. A tym wspomnieniem pragnę aby pamięć o niej pozostała bo nigdy nie czułam nienawiści do mego męża i jego rodziny co sugerowała kiedyś moja córka urodzona z tego związku. Niestety, mimo swego psychologicznego wykształcenia nie rozumiała nigdy moich uczuć i usilnie wpychała w schematy nienawiści do byłego męża i jego rodziny.
To grób Aurelii i Stanisława Tomczyków na cmentarzu katolickim w Tomaszowie Mazowieckim.
Pokój ich pamięci.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz